לדף הבית

רקיע דוד
Rakia David


תקציר ביוגרפי

 

דוד רקיע
דוד רקיע נולד ב1928 בווינה . עלה לארץ בשנת 1938 ,החל את לימודיו אצל הצייר מרדכי ארדון ולאחר מכן ב "בצלאל " . בשנת 1955 סיים את לימודי הציור בבצלאל ונסע לפריז שם למד באקדמיה "Beaux arts" לאמנויות יפות והיה תלמידו של ז’אן סוברבי עד שנת 1960 . בפי עמיתיו הציירים זכה כבר אז לכינוי "אנטרופוסוף",
 עם שובו ארצה ב 1960 החל בסדרת ציורים בהם תופסת האות העיברית מקום מרכזי . שנה לאחר מכן ב 1961 , נערכה תערוכת יחיד מקיפה של רקיע במוזיאון תל אביב , ובשנת 1962 בגלריה נורה בירושלים עליהן כתב פרופ’ אברהם רונן : " ממשותן האובייקטיבית של האותיות אינה נוצרת משום תיאור פלסטי תלת מימדי , אלא משום היותן חלק מנוף בעל עומק וחלל ,המודגשים ע"י פרספקטיבה צבעונית מחושבת " .
אחרי מלחמת ששת הימים ב-1967, ציוריו הפכו ציוניים מתמיד והוא צייר את ירושלים כעיר מלכותית, עירו של דוד המלך, עם תפאורות גותיות ולהבות אש. ירושלים הפכה בציוריו יותר טרנסצנדנטלית, מיסטית ורוחנית.
ב-1968 השתתף רקיע בתערוכת הביאנלה לגרפיקה בפירנצה איטליה .
 בשנות ה-70 צייר רקיע ארבעה ציורי קיר  בארבעה מוסדות ירושלמים שונים.
ב-1972 הציג שתי תערוכות יחיד של ציורי ירושלים, האחת בבית האמנים בירושלים והשניה במוזיאון פתח תקווה לאמנות. זמן קצר אחר כך, בעקבות מלחמת יום הכיפורים, הפכו ציוריו למלנכוליים יותר, רובם בפורמטים אינטימיים ובמרכזם מעין סוסבדמות כינור או צ’לו. בעולמו של רקיע, הסוס כיצור חי, חם וארצי, הפך לסמל לערגה, להרמוניה ולהגשמה בעולם רוחני גבוה יותר.
בשנת 76, חזרה ירושלים במקביל לתפוס מקום מרכזי ביצירותיו. בשלב זה, יצירותיו עטורות סימבוליזם לטריסטי. הוא הדפיס תגזירי עץ, לינולאום, גיזרי בד, קרטון כשהוא נעזר בשיטת ההדפסה שפיתח מירון סימה. (במרוצת השנים עבד רקיע גם כעוזר הדפסה של שטיינהרדט ואחר כך גם של לואיז ש"ץ ושל מירון סימה). בנוסף יצר כמאתיים הדפסים בטכניקת המונו-פרינט, אשר היו עתירים בגוני אדום וצהוב לוהטים עם דימויי פיגורות מיסטיות מופשטות ואותיות שאיבדו זהותן.
יצירותיו מהשנים 1979-82 נענו למינימליזם הגאומטרי של מונדריאן ושל קנדינסקי. אלו הורכבו מצורות זוויתיות שטוחות שבתוכן מתרחשים אירועים סמי-מופשטים ולטריסטיים. ציוריו הפכו ל"קבליים".
בתערוכתו בבית האמנים בירושלים ב-1994, ציוריו ביטאו את הקונפליקט שבין הקיים והאבולוציה. בארבע השנים הבאות הציג רקיע שלוש תערוכות חשובות במוזיאון היהודי בווינה.
משנות האלפיים, כשרקיע היה בשנות השבעים לחייו, הוא היה מוכן לטבילה בעולם שכולו אותיות טהורות, ללא שום דימויים מלווים. מרבית ציורים אלו הם מונוכרומיים קרובים  ליהדות-קבלה כפי שלא התקרב מעולם ומבחינתו "האות היא סימבול". כשהאותיות אינן מחוברות למילים במכוון, למרות שמידי פעם הן מצטרפות באקראי למילים  כגון "כבוד" "צדק "  .
ספרים אודות רקיע :
 
 "david rakia ",   M.L.MENDELSON , MASSADA PUBLISHING, 1984 *
 
* " דוד רקיע- אותות " , גדעון עפרת , ארט פלוס ירושלים, 2009


 


אמן על עצמו

אני מצייר את ירושלים , אני מצייר את רוח האותיות העבריות . אני מצייר שדות כוכבים , אני מצייר את אמא אדמה .
אור חלל וזמן הם אוויר ,מים וחום .
הכל -יכול יוצר הכול ונמצא בכול  .
לאהוב זה לחיות הרמוניה של שני עולמות צבעוניים .



מאגר האתר: 11,240 אמנים. 6,827 תערוכות. 911 מקומות תצוגה. 278 מאמרים. 53,250 תצלומים.