לדף הבית


הקוביזם באומנות


מאת: נתי ו
תאריך פרסום:
05/04/2011

הקוביזם היא אחת מתנועות האומנות המשפיעות ביותר של המאה העשרים. הקוביזם החל בעבודותיהם של פבלו פיקאסו הספרדי ושל ג’ורז’ בראק הצרפתי ב-1907. הם הושפעו רבות מהפיסול האפריקאי, מהציירים פול סזאן וז’ורז’ סרה, ומהפוביזם.


הקוביזם היא אחת מתנועות האומנות המשפיעות ביותר של המאה העשרים. הקוביזם החל בעבודותיהם של פבלו פיקאסו הספרדי ושל ג’ורז’ בראק הצרפתי ב-1907. הם הושפעו רבות מהפיסול האפריקאי, מהציירים פול סזאן וז’ורז’ סרה, ומהפוביזם.
בקוביזם הנושא נשבר, מנותח ומורכב מחדש בצורה אבסטרקטית. פיקאסו ובראק החלו את התנועה בעקבות דבריו של פול סזאן ב-1904 שאמר כי אמנים צריכים להתייחס לטבע "במונחים של הצינור, הכדור והחרוט".
ההתפתחות של הקוביזם הייתה בשלושה שלבים: קוביזם צדדי (Facet), קוביזם אנליטי וקוביזם סינטתי.
לאחר התחלות פוביסטיות, בראק יצא ב-1908 ביחד עם ראול דופי לטיול ללאסטאק. הם יצרו סדרה של נופים עם צורות מופשטות תוך שימוש במגוון קטן של צבעים. המחלוקת שנוצרה סביב התערוכה הביאה לקוביזם את שמו, לאחר שמבקר אומנות טען שבראק לועג לצורות ומצמצם את הכל לצורות גיאומטריות ולקוביות.
בשנה שלאחר מכן הושלם המעבר לשימוש בצורות אחידות. יצירות דומות של בראק ושל פיקאסו עשו שימוש בשבירה למרחבים עם קצוות פתוחים, שגולשים אחד לתוך השני תוך התעלמות מוחלטת ממימד העומק. הצבע צומצם להופעות קצרות של גווני אפור, שבעזרת תנועות מכחול קטנות ואחידות יצר ויברציות של אור. הפירושים של הצורות הוסיף לציורים האלה מימד של המשכיות ושל צפיפות. בשנים 1911 עד 1913, בראק ופיקאסו החזירו לציורים שלהם מוטיב של אשליה שבא על חשבון המאפיין המופשט וההרמטי. הם השתמשו באותיות, חלקי מילים, תווים מוזיקליים, וגם אלמנטים חומריים כמו חול או נסורת, שיצרו הקלה, והסבו את התמונה להיות אובייקט יותר פיזי.
ב-1912 הצבע חזר לקוביזם יחד עם המצאת הקולאז’ים. הקולאז’ יצר עוגן גיאומטרי פשוט ביחד עם חתיכות עיתונים מודבקות. פיקאסו, וגם הנרי לורן בעקבותיו, היה יוצר אבני בנייה מחומרים פשוטים, שנחתכו והורכבו למשטחים גיאומטרים צבעוניים, שם שילוב בין חללים ריקים ומלאים יצר את הצורות.
למרות שבעקבות מלחמת העולם הראשונה הופסק התיאום בין פיקאסו ובראק, הקבוצה המרכזית של הקוביזם המשיכה להיות פעילה עד שנות העשרים, דרך ניסיונותיהם של בראק, מאטיס, לורן, ליפשיץ ופרננד לגר. עולמם הגיאומטרי והשימוש בצורות דינמיות ומנוגדות באומנות שהם יצרו, הם תולדה של פריצת הדרך בעבודותיהם של סזאן, בראק ופיקאסו.

כיום, הקוביזם הוא חלק בלתי נפרד מכל תוכנית ללימודי אומנות בכל מוסדות הלימוד המובילים בתחום. האמנים שפעלו בשיטה נחשבים לאמנים מוערכים ולאחר שהמערכת האומנותית הסתכלה עליהם בחשש בתקופה שבה פעלו, היום הממסד האומנותי מחבק אותם בחום ורואה בדרכם את הההרמוניה האידאלית בין הסגנון הריאלסטי לסגנון האבסטרקטי



תגובות
 12/08/11 03:57:28
הוספת תגובה


למאמרים נוספים השתמש בחיפוש כללי בראש העמוד