לדף הבית


עוד ארבעה ביקורים - 20/3/2007


מאת: ב. רס
תאריך פרסום:
20/03/2007

אלכסנדרה צוקרמן, יעקב צים, איה בן רון, דוד ריב

יעקב צים – מחווה לאמן / מכללת תלפיות
קולוריזם עשיר ורגיש, מונח בקומפוזיציות המשרתות אותו, מבית מדרש אשר היה נוכח כאן בשנות הארבעים החמישים והשישים של המאה הקודמת, ונדחק הצידה מפני גלים אחרים. עבודתו של צים ממחישה באופן משכנע ערכים של בנייה מושכלת ורגישה של קומפוזיציה צבעונית, יחס קפדני לגוונים וליחסים בין הגוונים. צים מודע מאוד לאופיין של משיחות המכחול, הנחת הצבע והטקסטורה. הציור מופשט ברובו המכריע, אך אין בו חזרה אוטומטית על מבנים או נושאים. התחושה שבכל פעם מצליח צים לנהל דו שיח חדש ומתחדש עם ההתרחשות על הבד, ובכל פעם הוא נלקח למקום אחר בנפשו. צים איננו צייר של רעיונות ותימות, הוא מצייר ציור בו המסר הצבעוני והצורני, הוא המסר המניע את נפש הצופה. לשם כך צריך צופה הפתוח להקשיב לצורה ולצבע, מבלי שיבקש פרשנות תיאורטיות, והנחיות הסתכלות המלמדות אותו, לכאורה, מה מסמן כל דבר בציור. חבל שאמנות מסוג זה איננה מוצגת יותר לקהל, ובעיקר לרבים מפרחי האמנות הצעירים שבמקומותינו, אשר חלק מן הערכים והאיכויות של צים, אינם ידועים להם כלל.


אלכסנדרה צוקרמן – קלאוס / נגא
רישומים של קלאוס קינסקי שחקן הקולנוע הגרמני. טקסט אשר מעמיס על דמותו של קינסקי הררי אפילה חצי דמוניים, ועל טכניקת הרישום משמעויות עליונות, כל זה כדי להאדיר את הקומפלקס כולו: הרישומים והטקסט.
באשר לרישומים, אלה רישומי קווקוו אשר נעשו מעל צילומים, ומדגישים את הניגודיות החריפה בין אור וצל בפניו. טכניקה מקובלת ושגרתית בקרב מאיירים למיניהם. הבעותיו אמנם מרשימות, אך אינן מקבלות ייחוד כתוצאה מן הציור. הציורים קטנים מאוד על פורמט גדול של נייר, וזה יכול להיראות כתרגיל מבריק בעיצוב, אך נופל למלכודת הדז'ה-וו. אלו עבודות אשר היו צריכות להיות מוצגות במסגרת חלק מתרגילי הרישום של סטודנט לאמנות. עיקוב קצר אחר השם של האמנית מגלה לי כי היא אכן בוגרת טרייה לחלוטין של המחלקה לאמנות בבצאל. צוקרמן היא עוד בוגרת טרייה ביותר אשר מוקפצת מיד אל חזית הגלריות המסחריות. יכול להיות שמבחינה מסחרית ויחצ"נית, יש מקום לתערוכה כזו. מבחינה מקצועית גרידא, זו תערוכה של סטודנטית, אשר למדה במקום שספק אם העניק לה יסודות איתנים ברישום וציור (ראה תערוכת בוגרי המחלקה לאמנות בצלאל 2006).
כדאי לקהל חובבי האמנות, ולגלריות גם, להתחיל לקחת בפרופורציה את תלמידי האקדמיות היוצאים משם עם ידע בעייתי בציור, נחשפים בלתי בשלים אישית, ומנסים לייצר, פעמים רבות בעזרת טקסט, איזו "הברקה" אישית שתייחד אותם. כדאי לכולם, לחכות מעט, לעכל מה שלמדו, להשלים וללמוד מה שלא למדו (ולצערנו זה לא מעט), ואז להציג.


איה בן רון – מרגלית / שלוש
מעבודת הוידאו של איה בן רון אי אפשר להסתלק. יש בה משהו המשאיר אותך מביט בה עד סופה, וזהו כוח בלתי מבוטל כיום, בהשוואה למרבית עבודות הוידאו המבריחות את הצופה המשועמם. בן רון יודעת לספר את המסתורין שבעבר, את הריח של הזכרון מן הפרטים הקטנים של עולם שנראה אחרת. איכות עשיית הסרט, הצילום, הקול והעריכה הרשימו מאוד. בנוסף לוידאו מוצגים תחריטים קטנים, סיפוריים, חלקם תחריטי קו, וחלקם תחריטים צבעוניים. כאן נראית לדעתי אמנית אחרת, פחות חזקה, פחות מיוחדת אישית. למען האמת התחריטים נראים מעין מוצר לוואי של אמנית וידאו איכותית מאוד. הם אמנים נחמדים למראה, אך חסרי ייחוד בולט, ובעיקר חמודים בשל קטנותם, ומסתמכים על הערך המוסף האוטומטי אשר טכניקת התחריט מוסיפה לכל עבודה.


דוד ריב – ציורים 2007-2007 / בית האמנים תל אביב
כתב ידו האישי מאוד של דוד ריב מצטייר בתערוכה זו בעוד תת גוון, המעשיר את התמונה כולה. ריב מציג כאן שתי קבוצות של ציורים, האחת נטולת טקסט, והשנייה ציור מעל טקסט המכסה את הבד כולו. לי נראה כי ריב משתמש במגע הכבד שלו עם המכחול והבד, עם חוסר הקלילות הטבעית שלו, ככלי העבודה המרכזי בעבודתו הציורית. הוא מובל על ידי תכונותיו אלה כדי ליצור קומפוזיציות כוללות, בהן הפורמט כולו מדבר כמכלול, מבלי שהפרטים הקטנים והמעודנים יקבלו תפקיד. אין בציוריו תפקיד חשוב לפרטים הקטנים, אין קטעים ליריים כשהם לעצמם, אלא המכלול כולו, ובזאת הוא משביח והולך. את הקטע הפוליטי, הבלתי נמנע, כנראה, בעבודותיו ובחייו, הוא ממלא הפעם באמצעות טקסטים קשים מספר יהושע, אשר תכנם יכול להפוך לכתב אשמה קשה כנגד התרבות היהודית. בעבודות הללו בהן הציור מכסה על חלקים מן הטקסט, נוצר בעיני מתח בין צורת האותיות, העימוד שלהן וכמובן תכנן המוסתר חלקית, לבין כתמי הצבע המכסים אותם. זהו מתח מעניין לעיתים, ולעיתים נראה שרירותי מבלי שהוא מייצר עניין נוסף. אוכל לומר כי המכלול, הן של התערוכה כולה, והן של כל ציור, הם אלה שהרשימו אותי בתערוכה זו.
 



תגובות
הוספת תגובה


למאמרים נוספים השתמש בחיפוש כללי בראש העמוד