לדף הבית


כאן ועכשיו - תערוכת הדפסים קבוצתית


כאן ועכשיו

 

מבט אקטואלי של אמני סדנאות הדפס שונות על המציאות העכשווית המקומית, תוך התייחסות להיבטים מגוונים ומשתנים שלה. מאורבניות מקומית וישן מול חדש, דרך נושאים פוליטיים-חברתיים כמו מגדר, מעמד האישה וצורך בתיקון חברתי, ועד לעיסוק פנים אמנותי במדיום ההדפס עצמו והתחדשותו בשנים האחרונות. עבודות החושפות מקורות השראה שונים וגישות עבודה אופייניות, ומשקפות תמונת מצב עדכנית על המציאות.

העירוניות העכשווית, למשל בתל-אביב עם המגדלים הרבים שצצו בה, משתקפת בעבודה של אילנה גל. לעומתה, מזכירה חוה שרף את הקיוסקים הישנים והדחוסים מפעם אשר נראה כי הייתה להם עדנה בשדרות העיר. תרבות הצריכה עם העודפות והגודש מוצגת על ידי חתולים הנוברים בפחי אשפה גדולים העולים על גדותיהם, בעבודה נוספת של חוה שרף. את תחושת האפוקליפסה והסוף המתקרב מציג אלי דינר בדימוי הלקוח דווקא מסרטים ישנים שעבר זמנם.

חלק נכבד מההתייחסות לעכשוויות הוא נושא המגדר והיחס לאישה. מקומה של האישה בחברה, הדרתה ומאבקיה על מעמדה וזכויותיה. שרה בורשטין מתייחסת לעצם הנוכחות הנשית וניראותה, אלי דינר מציג את העוצמה הנשית הקבוצתית ככוח בפני עצמו, ואילו אצל מיכל דנקנר מנסה האישה להתרומם, לעלות למעלה ולעוף תוך כדי ריקוד. מוניקה אלון מציגה אישה ישובה ופאסיבית, עסוקה בהרהורים, אולי על מצבה האישי, אולי על מצב הנשיות בכלל. לצדדים פוליטיים-חברתיים יותר, מתייחסת מיכל דנקנר בעבודה הממחזרת סיסמאות של מהפיכה כמו חופש ושוויון ומשתמשת באש לשם פיוח הנייר ושריפתו חלקית. בכך היא מאזכרת את הפעילים השונים מרחבי העולם, כולל בארץ, אשר הציתו עצמם כאות מחאה.

למרות הקידמה והמיחשוב, עדיין שומרת טכניקת ההדפס על מקומה בשדה האמנות ודומה שבשנים האחרונות חלה בה פריחה ומרבים להציגה כחלק מסצינת האמנות העכשווית. אמני התערוכה מתייחסים למדיום עצמו בו הם עובדים, תוך הבלטת התפתחויות חדשות ושימוש בטכניקות עכשוויות. אלי דינר עושה מודיפיקציות בתצריב צילומי, ואילו אאידה סטולר מפתחת טכניקה חדשה של ספית בייט, ציור ישיר בחומצה חיה, אשר נעשית על לוח לינוליאום במקום על לוח מתכת כמקובל. אילנה גל משלבת בין הטכניקה המקורית של קלישה וור (cliché verre), תהליך שפותח בתחילת המאה ה-19 (טרם המצאת המצלמה), ובין טכנולוגיות עכשוויות. דימוי על לוח שקוף אשר בעבר הועבר אל נייר רגיש לאור בחדר חושך, הופך כיום להדפס ישירות מתוך המשטח השקוף, תוך כדי שימוש באמצעי הדפסה מודרניים. וכך, למרות עבודת תחריט ותצריב והדפסה במכבש, המדיום זוכה לחידושים ושינויים עכשוויים המשפיעים עליו בפרט, ואולי גם על המציאות העכשווית בכלל.

 

נורית זילברברג, אוצרת



פתיחה: 18/04/2013

נעילה: 05/11/2013

מקום התערוכה: בית האמנים ע"ש זריצקי תל אביב





תגובות
הוספת תגובה

מאגר האתר: 11,240 אמנים. 6,827 תערוכות. 911 מקומות תצוגה. 278 מאמרים. 53,250 תצלומים.