לדף הבית


אבידן דוד - "רגע אחרי האחרון"


"באתי אל האמנות הפלסטית מן השירה... השירה היא נקודת מוצא אידיאלית לא רק לכל אמנות אחרת, אלא לכל דבר". (דוד אבידן, 1979).

"דוד אבידן: רגע אחרי האחרון", תערוכה חדשה בגלריה דנון בתל אביב, תציג מגוון מיצירותיו של אחד מגדולי המשוררים בתרבות הישראלית, בהן עבודות אמנות ייחודיות שיצר, מבחר משיריו, וסרטים ניסיוניים שביים הפיק שיחק וכתב (שיוקרנו בתערוכה באדיבות סינמטק ירושלים). 

אבידן, שצייר מחדש, באופן חד, ברור ומרדני קווי גבול בשירה העברית, ויצר קולאז’ים מרתקים של דימויים ומילים, שכפל ושעתק תובנות ואמירות, ובעיקר צייר קווים לדמותו המשתנה כל העת. כמו בשיריו, גם בעבודות המוצגות, שם אבידן את עצמו במרכז, הופך את דמותו לחומר הגלם המרכזי ביצירתו, תוך תהייה, האם יש בעבודות אמירה שהיא מעבר לדמותו של אבידן, או שמא הדמות היא המסר.

"עיסוק באמנות פלסטית הוא לגבי דיאלוג ידידותי על תנאי עם עצמים. כדי להתנגד בהצלחה לסביבה הפיסית המיידית, בלי להסתכן במחיצה או בהימחצות, כדאי לעיתים, בשעות פנאי יקרות, להקדים ולסגנן אותה ואת עצמך. הגבול בין מלחמה לבין דיאלוג הוא, בין השאר, גבול הסגנון". (דוד אבידן, 1969).

 יצירותיו של אבידן אינן יצירות של צייר במובן המקובל, המשתמש בצבע ובמכחול. אבידן עסק בחשיבה, בשיערוך של עולם טכנולוגי עתידי, ובצירופים של מלים ומושגים. בעבודותיו מצא דרך לעסוק בחומרים מוחשיים, שמעבר למילים, כסוג של הרפתקה ותהליכים לביטוי בחומר. אבידן בחר בשקפים, כדימוי להשתקפות העולם הפנימי של גופנו, מעבר לבבואת האדם החיצוני, ופנה לתהליכים טכנולוגיים המאפשרים צילום, שכפול והדפסה, כדי ליצור קולאז’ של צורות ודימויים.

 כיובל לאחר תערוכת האמנות האחרונה שהציג -  והתקיימה אף היא בגלריה דנון- ורגע לפני שעזבונו הספרותי עובר למשכנו החדש באוניברסיטת בן גוריון, חוזר דוד אבידן לתל אביב לרגע אחרי האחרון.

אוצרות התערוכה: אירית לוין,דליה דנון

 

תודה מיוחדת: אבי מאיו

                    הרי ברון סדנת הפסלים הישראלית

                    סינמטק ירושלים הארכיון הישראלי לסרטים 


פתיחה: 14/10/2006

נעילה: 17/11/2006

מקום התערוכה: ד.ש דנון





תגובות
הוספת תגובה

מאגר האתר: 11,240 אמנים. 6,827 תערוכות. 911 מקומות תצוגה. 278 מאמרים. 53,250 תצלומים.