לדף הבית


שלוס רות - "עבודות ראשונות ואחרונות"


מאז ראשית דרכה האמנותית מעוגנות יצירותיה של רות שלוס עמוק בלב ההוויה הישראלית הקולקטיבית. מתוך עמדה חברתית ופוליטית בלתי מתפשרת הן מיטיבות לחשוף דווקא אותם רבדים שלרוב מעדיפים להתעלם מהם, ומתמקדות בעיקר בגילויים השונים של העוול החברתי והפוליטי. במשך עשרות שנים משמיעה שלוס בעקביות את קולה האמיץ, הבודד, נענית תמיד רק לצו ליבה ומצפונה. עומק ההתבוננות האנושית ויכולת הרישום הווירטואוזית שלה אילצו את החברה הישראלית להביט שוב ושוב בדמויות של מובטלים נשים ופועלים קשי יום, בנופים של הזנחה ועוני, וכמובן גם בתוצאות של המלחמות והכיבוש. כל אלה נעשו עם הזמן לסמל של עבודותיה.

התצוגה בבית-האמנים היא פרי תקופת עבודתה האחרונה, לפני שחדלה לצייר עקב גילה המבוגר: ציורי פָּנים, שבהם קו נאגר לקו וטוֹוה רשת של קורים שיש להם חיים משל עצמם. כדרכה, גם כאן יוצאת
רות שלוס באמירה גלויה, ממבט אינטימי מפוכח ונועז.
עבודות התקריב הללו – הקירבה שלה אל עצמה, הקַבָּלה השקטה של המציאות וההשלמה עם הזמן שחלף ועם אותותיו – יוצ
רות מארג שבו החוץ והפְּנים מקבלים מימד מטאפיזי.

את הציורים האלה ציירה
רות בעוד ידיה נחלשות והולכות, ואצבעותיה מאבדות מגמישותן. כדי להמשיך במלאכת הציור גם אחרי למעלה משמונָה עשורים, סייעה שלוס לַיד המציירת בידה האחרת. יד אחת הוליכה איפוא את השנייה, תמכה, כיוונה, לעתים איבדה אחיזה.
במצב-ביניים זה, באיזור המכאיב שבין שליטה לחוסר שליטה, הניחה האמנית גם לקווים שעל סף השליטה והכַּוונה להישאר חלק ממירקם הקלסתרים הזקנים –  בדומה לקלסתרה –  באיזור הדמדומים שבין שליטה לאיבודה.
הציורים אינם בהכרח פורטרטים של אנשים מסוימים; יש כאן יותר מעשה של הפניית המבט פנימה, כמין סיסמוגרפיה של מצבה הפיזי והנפשי של הציירת – ההתבוננות הביקורתית, ובה בעת חומלת, בכל מה שהוא אנושי, התבונה שבאה עם הגיל בד בבד עם בגידת הגוף, ההיסוס, ובסופו של דבר – חוכמת הוויתור.

על מנת להעמיק את ההתבוננות בציורי הפורטרט הללו מציעה התערוכה גם ציורי פָּנים וגוף משנים קודמות ואפילו כאלה מראשית דרכה . עבודות אלה מאפש
רות לצופה לעקוב אחרי תהליך המעבר של המבט המופנה אל העולם שבחוץ אל התמקדותו ההדרגתית בהתבוננות המופנמת. 

מבען העז של העבודות מן העבר מפגיש אותנו שוב עם כוחה המיוחד של יצירתה של שלוס, ששורשיה נטועים באקספרסיוניזם הגרמני על ערכיו ההומניסטיים. מאז ומעולם היא מציירת את האדם כשהוא נטוע בהקשר שבו התעצב עולמו, אם מעֶמדה של השלמה ואם מעֶמדה של מאבק. וכך גם עתה, בעבודותיה המאוחרות, מציירת שלוס את עולמה – העולם שבו היא נאבקת, העולם שאתו היא משלימה.

 *בתערוכה יוקרן סרטו הדוקומנטרי של פטר דודציק משנת  2008

   "לצייר נגד הזרם" , החיים והיצירה של רות שלוס.

                                                                                           
אירית לוין, אוצרת



פתיחה: 23/02/2012

נעילה: 17/03/2012

מקום התערוכה: בית האמנים ע"ש זריצקי תל אביב





תגובות
הוספת תגובה

מאגר האתר: 11,240 אמנים. 6,827 תערוכות. 911 מקומות תצוגה. 278 מאמרים. 53,250 תצלומים.