לדף הבית


עירית כתב - קנקנים -ציורי שמן על עץ


עירית כתב -  קנקנים, בעקבות שארדן
 
"למדנו משארדן כי אגס חי באותה מידה כאישה, כי כלי חרס רגיל יפה כאבן חן יקרה"            מרסל פרוסט
 
בתערוכת היחיד הראשונה שלה בשנת 2004, הציגה עירית כתב תמונות שמן בנושאים הקרובים אליה: נופים, דמויות ותפנימי חדרים.  דומה כי באופן לא מודע תמצתה עירית את הנושאים המרכזיים שיעסיקו אותה במהלך השנים הבאות: היא עוברת מעצי ירושלים מקום מגוריה, אל שדות ילדותה, מציורי הקרובים לה אל דמויות אנונימיות, ועתה מתפנימי חדרים אל מרחב ההולך ומצטמצם (גם במצע הציור)  לכדי נוף זעיר של טבע דומם על שולחן.
מקור ההשראה לסדרת העבודות החדשה של עירית הוא הציור   "טבע דומם עם קנקן ומקטרות" (או תיבת המעשן) משנת 1737,  יצירתו של האמן הצרפתי ז’ן-בטיסט סימאון שארדן  (Chardin)  מגדולי ציירי ז’אנר ציורי טבע דומם במאה ה-18.  עבודותיה של עירית מתחברות למסורת הארוכה של עבודות בנושא שאינו שכיח באמנות הישראלית.   
עירית בחרה להתמקד בקנקן ובכוסות. התיבה שתוכנה חבוי
והוא בבחינת חידה עבורה, כמעט ואיננה מופיעה בעבודות.
גם המקטרות נעדרות לרוב. הקנקן האחד בציורו של שארדן
משכפל את עצמו לקבוצה המופיעה במגוון צבעים ומשחקי
צורות. הקנקנים יוצאים לטייל במרחב בו הוצבו, לעתים הם
מזכירים סירות מפליגות, או ניצבים דוממים כמגדלים.
 צורות גיאומטריות מבליחות מהרקע הכהה, הופכות לנשים דקיקות
 היוצאות לטייל עם ילדיהן הספלים והתיאורים המאוחרים
בסדרה מזכירים ממצאים  של שרידים ארכיאולוגים.
לכל ציור מקצב מוזיקלי ייחודי ורקע משתנה.
למרות שעירית בוחרת במצע, בסגנון ובסקאלת צבעים שונה
מזו של שארדן, היא מצליחה להעביר את הלך הרוח שבציורו–
שיווי המשקל של צורה, גוון, מיומנות בהצבה מתוחכמת של
קבוצת האובייקטים, כל אלו מביאים להרמוניה ואחדות
ומאפשרים התבוננות בעולם אינטימי המסב את תשומת הלב
אל היופי של מכלול היצירה, אל האסתטיקה של החפצים
שנדמה כי יש להם חיים נסתרים משלהם.
 שוש אברבוך 


פתיחה: 14/10/2011

נעילה: 14/11/2011

מקום התערוכה: הבית האדום גלריה לאמנות





תגובות
מאד מיוחד. לא הכרתי קודם ניצה  05/10/11 05:52:07
את הגלריה הזו..
הוספת תגובה

מאגר האתר: 11,240 אמנים. 6,827 תערוכות. 911 מקומות תצוגה. 278 מאמרים. 53,250 תצלומים.