לדף הבית


נועם זוהר - ניצחון החומר

פיסול רדי מייד
ניצחון החומר
פסלי רדי-מייד       אוקטובר 2009
 
 
נועם זוהר מציג פסלי רדי-מייד ואסמבלאז’ הנושאים בחובם משמעויות שונות. זהו פיסול בטכניקה של הרכבה, העשוי מחפצים מצויים ופרטי רדי-מייד, מעשי ידי אדם, שהוצאו מהקשרם וחוברו יחדיו. החפץ המצוי יכול להיות לקוח מפסולת רחוב או גרוטאות ואפשר לראות בו את הטבע הדומם של העולם המודרני. ביצירת הפסל יש חיפוש אחר דיוק צורני מתוך שפע מבלבל של צורות וחפצים שבחלקו משולבות הפרעות ואפילו צרימות.
לשימוש בחפצים מצויים באמנות הישראלית מסורת ארוכה, מחיבורים השומרים על אופי הומוגני ביניהם כמו אצל נחום טבת, לחיבורים מסוגים שונים כמו למשל אצל יהודית לוין ודרורה דומיני, ועד לחיבורים סוריאליסטיים של חפצים ממקורות שונים ובעלי אופי מנוגד, כמו אצל פיליפ רנצר. גם פה החיבורים נושאים אופי סוריאליסטי ומורכבים מחפצים שאינם קשורים זה לזה, ליצירת פסל בעל משמעות חדשה הנובעת מצורתו הסופית. למרות ההקשר הסוריאליסטי הפסל הסופי הוא מוקפד ואסתטי. כזו היאהיצירה המחברת חפצי בית מצויים כמו קפיצי אטבי כביסה יחד עם כדורי זכוכית ליצירה פיסולית ואסתטית של מה שהוא במקור עדין ורך. גם כשהנושאים קשים ומעיקים לא מוצגים הצדדים האלימים והקשים שבהם והפסל ניצב בצורה נקיה בחלל, כשהיסוד המתכתי הבוהק בולט בניקיונו.
הנושאים בהם עוסקים פסליו של נועם לקוחים מהמציאות הישראלית של מלחמות וקרבות, נוכחות צבאית ומיליטנטיות שכוללת בתוכה כמובן, גם הקרבה ואבדן. בעבודות התייחסויות היסטוריות לעבר הישראלי מיתולוגי אך גם למיתולוגיה בכלל.
הפסל ז’אן ד’ארק עוסק בגיבורה של התרבות הצרפתית. ז’אן ד’ארק, הידועה בכינויה הבתולה מאורליאן, הייתה מצביאה צבאית אשר מילאה תפקיד מפתח במהלך שחרור צרפת מהכיבוש האנגלי בזמן מלחמת מאה השנים במאה ה-15. כחלק ממילוי תפקידה זה היא לבשה שריון ובגדי גבר. בפסל שלפנינו מתואר סופה, בו הגיבורה מועלת על המוקד לאחר שהואשמה בעוון כישוף. שריונה מומר בפרוות כבשה, סמל לתמימות ולקורבן, המתייחסת גם להישארותה בבתוליה.
טורסו  נוסף המוצג בתערוכה, כחלק מדיפטיך, מתייחס הפעם לגיבור ישראלי. דוד המלך שבצעירותו היה קרבן להתעללות בלתי פוסקת מצד שאול המלך, מוצג בגוף מעוות, כאשר מרכז גופו העירום נראה בחזיתיות ישירה המאזכרת את הצגת "דוד" בפסלו של מיכאלאנג’לו. לצידו ניצב יהונתן, מפקד וגיבור צבאי, הניכר באומץ ליבו ואופיו העצמאי, שאינו מהסס לחלוק על אביו. יהונתן מיוצג דרך סמל צבאי, ועבודת הדיפטיך מרמזת על הקשר שבין שני הגיבורים הצבאיים.
פסל הקופסא אסטרטגיה מאזכר אף הוא את נושאי המלחמה – אם בצורתו כמכונת ירייה ואם בצורת הראש/רימון הכלוא בתוכו. פסלה  של עתליה, מלכת יהודה הכוחנית, חוזר שוב לנשיות, אך זוהי נשיות גברית המורכבת מחלקים מתכתיים ומאורכים המדגישים את אופיה המניפולטיבי והצבאי של הדמות, יחד עם היותו רדי- מייד המורכב מחלקים שונים.
 
 
                                                                                                                נורית זילברברג
 



פתיחה: 15/10/2009

נעילה: 09/11/2009

מקום התערוכה: בית האמנים ע"ש זריצקי תל אביב





תגובות
הוספת תגובה

מאגר האתר: 11,240 אמנים. 6,827 תערוכות. 911 מקומות תצוגה. 278 מאמרים. 53,250 תצלומים.