לדף הבית


נוה אמיר - "הסר לפני טיסה"


"החלום לעוף" // אמיר נוה הוא אמן צעיר בעל אמירה מגובשת ובוגרת. לא פעם הוא מזכיר לי את דרכם של אמנים שזה זמן כמעט נעלמו מנוף האמנות, כאלה שהרגש והתשוקה מניעים את יצירתם. הלך הרוח של אמיר נוה בא לידי ביטוי על מצע הנייר עליו הוא רושם/מצייר. לעיתים הקווים נראים כמרחפים, נוגעים לא נוגעים, מסתפקים בנגיעות קלילות, באמירה מינימליסטית. לעיתים על מצע הנייר מתחוללת סערה: הרישום חודרני כמעט מנקב את הנייר, האפורים השקטים הופכים לשחורים ואליהם מצטרף הצבע האדום. ביצירתו של נוה חוזר מוטיב התעופה. אם כי לעתים במרומז. בסדרת היצירות "DO YOU KNOW HOW TO FLY", שהציג נוה בתערוכת היחיד שלו בגלריה טובה אוסמן בתל אביב (2006), עסקו רוב היצירות בדימויי חרקים נושאי כנפיים: תיקנים, יתושים, זבובים, פרפרי לילה. דימויים אלה היו המוטיב המרכזי בתערוכה. בתערוכתו הנוכחית "הסר לפני טיסה", מציג אמיר נוה סדרת רישומים של דימויים המרמזים על נוכחותם של כלי תעופה, או אולי מלאכים בעלי כנפיים. לעיתים מוסיף נוה את הכיתוב "דלת יציאה", "דלת אחורית" או "מלאך שומר". העיסוק החוזר של נוה במוטיב התעופה מזכיר את סיפורו של איקרוס המיתולוגי. ולא בכדי חלקן מהיצירות של נוה נעשו על פני דפים ישנים מספרים המספרים את סיפורו של חלום אחר לעוף - זה של ליאונרדו דה וינצ'י. לכולנו, כבני אנוש יש תחושות של חרדה קיומית, פחד מפני כישלון או מפני המגבלות שלנו. הפתרון של נוה קשור לרעיון התעופה: הביטוי המופיע בחלק מן היצירות "דלת יציאה" "דלת אחורית" מתפרש אם כך כמה שמאפשר לו נתיב של בריחה רעיונית, אך בה בעת שיבה. "דלת היציאה" היא התשוקה ליצור, הבריחה אל האמנות והשיבה ממנה מדי יום אל השגרה. המרחב של האמנות והיצירה הם המקום לתחושת החירות, תחושה של חופש בלא גבולות, בדיוק כמו המעוף עצמו. עוצמת החירות הזו הקיימת ביצירותיו ובשפת האמנות של אמיר נוה מאפשרת את ההיסחפות לתוכן ומערבת אף את הצופה בשיכרון חושים, כמו יצאנו כולנו למעוף הניצחון. // יהודית מצקל, אוצרת התערוכה

פתיחה: 07/03/2008

נעילה: 01/04/2008

מקום התערוכה: מוזאון לאמנות ישראלית רמת גן





תגובות
הוספת תגובה

מאגר האתר: 11,240 אמנים. 6,827 תערוכות. 911 מקומות תצוגה. 278 מאמרים. 53,250 תצלומים.