לדף הבית


קורן סלע - "אוויר ופרח"


התערוכה הקודמת בברבור ('ילא מוכרים" של טל אדלר) נתנה פה לאוכלוסיה שלמה שקולה לא נשמע. האמן בחר לתת במה במילים ובתמונות שלו לאחד מהמיעוטים הבלתי נראים שחיים בארץ. התערוכה הנוכחית היא תערוכת יחיד לאמן סלע קורן, אמן צעיר שחי ועובד בירושלים. סלע בוחר בקולו ובעשייתו לדבר על הנושאים המעניינים אותו, על ציור, על הרעיונות שלו ועל שלל ההשפעות המרכיבות את עולם הדימויים הפנימי שלו. הוא לא מתיימר לדבר על שום דבר מעבר לחוויה הסובייקטיבית שלו עצמו. התערוכה של סלע מדגימה לנו חשיבה אחרת על אמנות ונדמה שזהו אולי המקום הרומנטי של העשייה האמנותית וסלע יסכים שהוא בעצם מחפש את הפואטיקה ואת הביטוי האישי והפרטי שלו. כאשר סלע מתייחס לעבודות בהקשר של התערוכה הוא מדבר על ניסיון להגיע למשהו, לתפוס משהו שאולי אי אפשר לתפוס. שם התערוכה "אוויר ופרח" וניתן לעשות כמה הקשרים ממנו אל העבודות. קודם כל התייחסות לא רק לאובייקט המצויר אלא גם למה שאינו מצויר ונמצא מסביב לדבר עצמו ואולי חשוב לא פחות, אם לא יותר מהדבר עצמו, ואכן הציורים של סלע מאוד אווריריים. כמו כן ניתן לחשוב על היחס בין הדבר הממשי, הפרח, האובייקט או הדבר המסוים שניתן להגדיר אותו לבין המופשט, האוויר, החסר צורה שלא ניתן לתפוס ולהגדיר. הציורים בתערוכה ממוקמים על המנעד שבין המובן, הצורה שניתן לזהות אותה ולחשוב אותה בצורה המקובלת לבין החסר צורה, הג'סטות שלא מתחברות לכלל אובייקט מזוהה אלא נעות ונדות כמו האוויר... כשסלע מדבר על העבודות הוא מדבר על "משהו שהוא על סף משהו". לפעמים נדמה שסלע מצליח לתפוס מהאוויר איזה שהוא דבר משמעותי, לדלות פיסת משמעות... ואולי בעצם לא תפס כלום. השם מדבר על דבר שברירי. אוויר שהוא ספק כלום ופרח שהוא אחד הדברים השבריריים והחולפים ביותר. העולם שמוצע בתערוכה הוא בעצם עולם רוחני בו ההסתכלות וההבנה של העולם ופעולת הציור הם במונחים השאולים מעולם הרוח. אם פעם השפה של הרוח הייתה השפה המקובלת לדבר בה על עניינים של שירה ואמנות, הרי שהיום היא אחת ממגוון דיסקורסים הקיימים בשדה התרבותי ולאו דווקא השולטת. לא רק זאת אלא לפעמים נדמה שהרוחניות הוגלתה כליל מחוץ לשיח התרבותי הרציני אל המחוזות החדשים של הניו-אייג' או ה"רוחניות" הפופוליסטית. כאמן שבוחר לדבר על ומתוך השיח הרוחני והפואטי סלע חושף את עצמו. במקום להציע טיעון כבד משקל או תיזה הוא מצטט את דירר ומציג לנו מבחר מפורק של אהבות והשפעות המעצבות את עולמו: רישומי זן, ציור מופשט, ואן גוך, ג'ויס... הוא מדבר על יופי, שירה, ג'סטה והיכולת האלכימית של האמנות להפוך בצורה בלתי מוסברת ליותר מסך החלקים המרכיבים אותה. סלע בחר להביא את הציטוטים המופיעים למעלה . כאשר שאלתי אותו אם הוא כתב משהו מאחורי הציור "הכליה של בלום" התלוי במבואה של הגלריה הוא אמר לי שכתב עליו: "מר בלום, אהובי".

פתיחה: 18/02/2007

נעילה: 15/03/2007

מקום התערוכה: ברבור





תגובות
הוספת תגובה

מאגר האתר: 11,240 אמנים. 6,827 תערוכות. 911 מקומות תצוגה. 278 מאמרים. 53,250 תצלומים.